• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nervositet efter inledande skuldsanering

Vmv

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Jag är en man i mitten på 30 års åldern som sökt skuldsanering i november förra året, med rådgivning från kommunens budgetrådgivare.

I augusti blev jag arbetslös och släppte allt till inkasso och sedan KF.

Anledningen till mina skulder går främst att knyta till medicinska skäl, och jag har bifogat läkarutlåtande med mera och fick efter mitt samtal ett inledande.

det har varit en enormt jobbig tid, och är fortfarande en väldigt jobbig period för mig att handskas med detta.

jag försöker att ta en dag i taget så min GAD hjärna inte spårar ur.

för någon dag sedan fick jag ett begäran om yttrande från KF där 6 av mina 9 skulder hade angetts som jag tagit dom vid årsskiftet 2023/2024 trots att de är betydligt äldre.

inkassobolagen har angivit datumen de tagit över fodran från de ursprungliga fodringsägarna som datumet jag tagit lånen.

det har varit lite kämpigt att hitta orginaldokument för alla lån då nästan alla ursprungliga lånegivare raderat informationen om mina skulder från sina sidor, även från UC.

Jag lyckades ändå hitta underlag som visar att datumen som angivits är helt felaktiga.

Jag antar att syftet med mitt inlägg var bara att skriva av mig lite och fråga om detta är vanligt? Det känns enormt taskigt att inkassobolagen gör såhär och jag tänker också att som handläggare på KF bör man ju förstå att datumet inkasso fått skulden inte är detsamma som när skulden uppkom? Eftersom alla skulder fanns hos KF vid inledande så känns det ännu mer konstigt.

Jag tror jag tyvärr kommer leva på helspänn med denna oehört ohälsosamma stress och dessa psykiska påfrestningar tills jag får ett beslut…
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hoppas det går vägen för dig, jag håller tummarna. Jag tycker det låter konstigt med datumet också.

Men även om datumet visar sig vara ett problem och därför får du din skusan nekad, så i värsta fall får du vänta något år till och sen ansöka igen, så det är inte slutet på världen. Det kan bara bli bättre nu!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp